logo.png
Honda-Power-dreams-Logo (1).png
logo.png
Honda-Power-dreams-Logo (1).png

HONDA CIVIC TYPE R VESTIGT NIEUW RECORD

2017 HONDA CIVIC TYPE R VESTIGT NIEUW RONDERECORD VOOR VOERTUIGEN MET VOORWIELAANDRIJVING OP DE NÜRBURGRING

 

  • Bij de Time Attack-ronde op de Nürburgring werd een tijd van 7 minuten en 43,8 seconden neergezet
  • De motor van de nieuwe Civic Type R produceert 320 PS en een koppel van 400 Nm
  • De geavanceerde aerodynamica bieden binnen de klasse de beste balans tussen lift en weerstand
  • De nieuwe Civic Type R zal worden gebouwd in Swindon, VK; Europese verkoop begint in de zomer van 2017
  • Rondetijd gehaald door auto in ontwikkeling met technische specificaties die representatief zijn voor de uiteindelijke productieversie

 

Na het debuut van het productiemodel tijdens de Autosalon van Genève van 2017 heeft de nieuwe Honda Civic Type R een nieuwe benchmark-rondetijd voor voorwielaangedreven voertuigen neergezet op de Nürburgring Nordschleife. Op 3 april 2017 reed een ontwikkelingsvoertuig het wereldberoemde circuit rond in 7 minuten en 43,8 seconden.

 

De rondetijd werd behaald tijdens de eindfase van het testproces van het model, op een droge baan met een optimale omgevingstemperatuur voor de beste prestaties van de banden en aandrijflijn. De nieuwe tijd is een verbetering van bijna zeven seconden ten opzichte van de voorganger van het model.

 

De nieuwe Civic Type R maakte deel uit van het ontwikkelingsprogramma van de nieuwe, tiende generatie van de Civic: het grootste programma van Honda tot nu toe. De auto werd ontwikkeld om de meest aangename rijervaring te bieden in het hot-hatchsegment, zowel op de weg als op de racebaan.

 

Verschillende factoren hebben bijgedragen aan de benchmarktijd van de nieuwe Civic op de Nordschleife. Centraal staat de geoptimaliseerde en verfijnde 2,0 liter VTEC TURBO-motor, die 320 PS en een koppel van 400 Nm produceert. De nieuwe, lage overbrengingsverhoudingen in de handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen dragen ook bij aan de acceleratie van de auto, en het uitgebreide aerodynamica-pakket van de nieuwe Type R levert uitstekende stabiliteit bij hoge snelheden, met een balans tussen lift en weerstand die de beste in de klasse is.

 

De zeer stevige carrosserie van de nieuwe Civic Type R is 16 kg lichter dan bij het vorige model, met een torsiestijfheid die met 38% is verbeterd. Dit biedt essentiële voordelen voor de stuurrespons en de stabiliteit bij bochten. De nieuwe achterwielophanging met meerdere verbindingen zorgt voor meer stabiliteit tijdens het remmen en vermindert de totale rolbeweging van de auto, zodat het mogelijk is om bij bochten later te remmen en hogere bochtsnelheden te behalen tijdens de ronde.

 

Ryuichi Kijima is de hoofdtechnicus voor het chassis van de Honda Civic Type R. Hij legt uit op welke gebieden het nieuwe model aanzienlijk verbeterd is ten opzichte van de auto van de vorige generatie.

 

“De bochtsnelheid die bereikt kan worden met de nieuwe Type R ligt hoger omdat de auto een grotere spoorbreedte en bredere banden heeft, en ook een langere wielbasis, nieuwe wielophanging met meerdere verbindingen aan de achterkant en geoptimaliseerde aerodynamica voor betere stabiliteit”, aldus Kijima-san. “Normaal gesproken komen de bestuurders met ongeveer 150 km/u bij de bocht na Metzgesfeld. Zelfs bij deze bocht, met gemiddelde snelheid, ligt de snelheid zo'n 10 km/u hoger vanwege de uitstekende stabiliteit van de nieuwe Type R. Dus met verbeterde prestaties in bochten kunnen we de snelheid over de hele ronde verhogen, zodat de nieuwe Type R een veel snellere rondetijd kan neerzetten.”

 

De auto in ontwikkeling die de rondetijd behaalde, is op technisch gebied representatief voor de productiespecificaties. Er werd om veiligheidsredenen een volledige veiligheidskooi geïnstalleerd, maar deze heeft niet voor extra stevigheid van de carrosserie gezorgd. Het extra gewicht van de kooi werd gecompenseerd door het infotainmentsysteem en de achterstoelen tijdelijk uit de auto te halen. De auto maakte gebruik van banden die zijn toegespitst op de racebaan maar ook op de weg zijn toegestaan.

 

De productie van de nieuwe Civic Type R gaat in de zomer van 2017 van start bij Honda of the UK Manufacturing (HUM) in Swindon, het wereldwijde productiepunt voor de tiende generatie van de Civic-hatchback. De Type R wordt geëxporteerd over heel Europa en naar andere markten wereldwijd, waaronder Japan en de VS. De export naar Noord-Amerika vormt de eerste keer dat een Type R van Honda daar officieel wordt verkocht.

 

Wij verwachten dit gloednieuwe model in onze showroom midden - einde september 2017.  

 

Wil u al eerste op de hoogte blijven van deze geweldige auto, aarzel niet ons hiervoor reeds te contacteren of stuur een mail naar info@nordicautomotive.be